Jouw gezondheid. Kostbaar en deel van ons engagement.
Onze missie om via voeding gezondheid te brengen naar zoveel mogelijk mensen inspireert ons dagdagelijks in al wat we ondernemen. We engageren ons bijvoorbeeld sinds lange tijd om de nutritionele of voedingskwaliteit van onze producten te verbeteren. We verminderde de hoeveelheid toegevoegde suikers in onze verse zuivelproducten tussen 2012 en 2021 met 18,6%.
Danone’s Impact Journey
Begin 2023 publiceerden we onze nieuwe ‘Impact Journey’, met concrete doelstellingen rond het brengen van gezondheid via voeding, het behouden en herstellen van de natuur, en steunen van mensen en gemeenschappen. Ook in België hebben we heel wat ambities en initiatieven om onze positieve impact op de samenleving te vergroten. Meer informatie is te vinden op www.danonebelgie.be.
Blijven stappen zetten
Gezondheid, in het bijzonder die van kinderen, is een focus in deze duurzaamheidsambities. In België gaan we voor maximum 10g suiker per 100g in producten bestemd voor kinderen tegen 2025. Zo gaan we verder dan de aanbeveling van de Wereldgezondheidsorganisatie, die op 12,5g per 100g ligt. Elke verandering gebeurt stapsgewijs. In 2022 lanceerden we reeds een specifiek Actimel-gamma voor kinderen, met meer dan de helft minder toegevoegde suikers dan de klassieke Actimel.
Nutri-Pact
We ondertekenden ook het “Nutri-Pact: een coalitie voor beter eten”, gelanceerd door Fevia, de Belgische federatie van de voedingsindustrie, en Comeos, de federatie voor handel en diensten. Het doel? Gezondere keuzes voor consumenten steeds gemakkelijker maken. Daarom lanceerden Fevia en Comeos een coalitie voor beter eten, die vertrekt vanuit een samenwerking met alle betrokken partijen en met de overheid in het bijzonder.
Obesitas is wereldwijd en ook in België een belangrijk gezondheidsprobleem. Wist je dat 1 op 2 volwassenen en 1 op de 7 adolescenten in België lijdt aan overgewicht of obesitas?
Impact op de gezondheid van de Belg
Het Belgisch instituut voor gezondheid, Sciensano, maakte in 2021 zijn BIA-ranking (Business Impact Assessment) bekend. Deze studie beoordeelde de engagementen en praktijken van de 31 grootste Belgische bedrijven uit de voedingsindustrie in verband met de preventie van obesitas en de voeding van de Belgische bevolking. Sciensano werd beoordeeld op transparantie, hun inspanningen om obesitas te voorkomen, voedingspraktijken, etikettering, productformulering en toegankelijkheid van gezonde voeding.
Danone België staat bovenaan dit klassement. Met een score van 75 op 100.
✔️ ons engagement om het gehalte toegevoegde suikers in onze producten te verminderen binnen de door ons vooropgestelde termijn.
Meer informatie over dit rapport? Klik hier
We zijn ons bewust van de uitdagingen op vlak van gezondheid. Wij zullen ons blijven inzetten om gezondere eetgewoonten te stimuleren. En we zijn bereid om nieuwe verbintenissen aan te gaan om de voedingskwaliteit van onze portefeuille verder te verbeteren waaronder het verder integreren van Nutri-Score in onze nutritionele strategie.